sobota, 15 maja 2021

[469] ‘’Wszystko, co powinieneś wiedzieć, zanim umrzesz. Tajemnice branży pogrzebowej” – Małgorzata Węglarz

 


Książka ta zwróciła moją uwagę właściwie od razu. Jestem wielką fanką ,,Pani z domu pogrzebowego” i od dawna obserwuję ją na Instagramie. To oczywiście nie jest książka napisana przez nią, ale już mogę zdradzić, że w środku pojawia się od niej kilka słów. Temat śmierci jest dość mocno unikany w społeczeństwie polskim, a to budzi we mnie raczej negatywne uczucia. Boimy się rozmów o czymś, co jest naturalne, co dla mnie jest kompletnie niezrozumiałe. Jednak myślę, że ja oswoiłam się z tematem śmierci właśnie dzięki wcześniej wspomnianym instagramowym kontem. Książka ,,Zanim umrzesz” to kolejny krok ku poznaniu tematu, o którym nie wiem właściwie nic.

Autorka porusza naprawdę różne tematy, czym zachęca do ich głębszego poznania. Szokującym wątkiem okazał się ten dotyczący prawa pogrzebowego, powstałego jeszcze ,,za komuny” i do tej pory niezmienionego. Jest w nim tyle braków, że przestalam się dziwić wszelkimi skandalami związanymi z szeroko pojętą branżą pogrzebową. Każdy może założyć taki biznes, nawet osoba bez kompetencji i niezbędnego sprzętu.

Ogromną zaletą jest konstrukcja tej książki. Autorka nie ma doświadczenia w branży pogrzebowej, więc wprowadza w różne tematy lub opisuje je na podstawie źródeł, a następnie przechodzi do wywiadów, które miała okazje przeprowadzić z osobami doświadczonymi. Jej rozmówcy to naprawdę przeróżne osoby – od zwykłych pracowników zakładów pogrzebowych, do przedstawicieli profesji, o których nie miałam zielonego pojęcia.

Książka ta nie jest poradnikiem dotyczącym ,,załatwienia pogrzebu”. Autorka oraz osoby, z którymi rozmawiała, starali się dobitnie zwrócić uwagę na to, że pracownicy zakładów pogrzebowych powinni odpowiadać na każde postawione pytanie  – bez nerwów i skrzywienia. Klient, a więc osoba w żałobie ma prawo wiedzieć, co będzie działo się z ciałem bliskiej osoby. O tym się nie mówi, więc tym bardziej się cieszę, że ta książka porusza ten temat.

Rozdział o zabobonach okazał się niezwykle ciekawy i to idealna ciekawostka.      Oczywiście kilka wątków było mi znane i mnie nie zdziwiły, ale jednak inne fragmenty okazały się zaskoczeniem. Wydaje mi się, że te wątki stanowiły take dopełnienie tej książki i jej urozmaicenie. Całość jest doskonale przemyślana i z pewnością prosto napisana.

Oczywiście poruszonych tematów jest więcej. Wszyscy są przyzwyczajeni, że osobę zmarłą w ostatnią drogę wyprawia się w trumnie. Ewentualnie rodzina decyduje się na kremację oraz urnę - ta metoda powoli zyskuje coraz większą popularność w Polsce. Jednak w Ameryce jest coraz więcej możliwości, które wydają się naprawdę ciekawe, przynajmniej z mojego punktu widzenia. Gdzieś tam w głowie pojawiła mi się myśl, że nie chciałabym mieć standardowego pogrzebu, nigdy tego nie chciałam, a ta książka zachęciła mnie do rozmyślań i mam nadzieję, że kiedyś ktoś mi bliski przestanie bać się tematu śmierci. Warto przeczytać tę książkę, bo być może dzięki niej uda się zmienić coś w prawie pogrzebowym – jeśli istnieje zapotrzebowanie na jakieś usługi to prędzej czy później zostaną one wprowadzony, nawet do dość tradycyjnej Polski.

Kolejnym istotnym wątkiem i chyba najważniejszym, jest opis działania i etyki w zakładach pogrzebowych. Wiele różnych osób wypowiada się na ten temat i na pewno zapamiętam to sobie. Jednocześnie rozprawiają się oni ze stereotypami (np. łamaniem rąk podczas ubierania), ale też opisują nieetyczne postępowanie innych zakładów pogrzebowych. Dostrzegłam, że naprawdę nie można wybrać pierwszego lepszego domu pogrzebowego albo tego najtańszego, ponieważ bliska osoba zasługuje na szacunek nawet po śmierci. Przynajmniej ja do tego tak podchodzę.

,,Wszystko, co powinieneś wiedzieć, zanim umrzesz. Tajemnice branży pogrzebowej” to książka, którą chyba każdy powinien przeczytać. Nie jest ona długa, nudna i napisana trudnym językiem. Jednak autorka porusza naprawdę ważne kwestie, które powinien brać pod uwagę każdy Polak. To prawdopodobnie smutne, ale każdy z nas kiedyś będzie musiał zorganizować pogrzeb kogoś bliskiego. Książka ta również pozwala oswoić się z tematem śmierci i wywiady z kilkoma osobami być może komuś pomogą otworzyć się na rozmowę, gdy ktoś będzie próbował ją rozpocząć.


Za możliwość przeczytania dziękuję Wydawnictwu Muza



Patrycja


6 komentarzy:

  1. Recenzja bardzo ciekawa, ale Ja sobie Patrycjo odpuszczam tę książkę. Niemniej - nie mówię nie - ale teraz mam inne lektury. Pozdrawiam niedzielnie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka porusza tematy, o których nie lubimy rozmawiać, ale czasami warto wiedzieć coś więcej w tej kwestii, bo w końcu wszyscy spotkamy się z takim problemem :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawy pomysł na książkę. Może się skuszę. Sama w sumie niewiele wiem o branży pogrzebowej. Najbardziej ciekawią mnie właśnie zagadnienia etyczne i kulisy - że się tak wyrażę - "pracy" ze zwłokami.

    OdpowiedzUsuń
  4. Oglądałam kiedyś serial "Six feet under" o rodzinie prowadzącej dom pogrzebowy i pamiętam, że historia mnie wciągnęła. Co do książki, bardzo możliwe, że w wolnej chwili sięgnę. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Kusi mnie już od dłuższego czasu <3

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo ciekawa książka. Może nie przeczytam jej z przyjemnością, ale na pewno z zainteresowaniem.

    OdpowiedzUsuń