środa, 31 maja 2023

[679] ‘’Miłość to za mało. O dziesięciu szkodliwych mitach w relacji i o tym, jak się z nimi uporać” – Garry W. Lewandowski Jr.

 


Książka ta zaciekawiła mnie z kilku powodów. Na pewno jej opis miał w sobie coś intrygującego, chciałam poznać te mity dotyczące relacji i przekonać się, czy je znam i myślę o nich w podobny sposób. Przeczytałam naprawdę wiele książek psychologicznych oraz przeróżnych poradników, więc wydaje mi się, że mam chociaż podstawową wiedzę na całkiem sporo tematów. Mimo wszystko, nauka jest w stanie mnie przekonać i sprawić, że zmienię swój sposób postrzegania świata.

Właściwie to nie miałam konkretnych oczekiwań wobec tej książki, więc jej treść naprawdę mnie pozytywnie zaskoczyła. Autor trafie zidentyfikował mity, które są powielane w społeczeństwie i myślę, że każdy czytelnik się ze mną zgodzi w tej kwestii. Poruszane są z pozoru proste rzeczy, może nawet dla większości z Was będą one oczywiste, ale warto zaznajomić się z całą treścią, ponieważ autor pisze naprawdę ciekawe rzeczy i na swój sposób podchodzi do poszczególnych tematów.

Oczywiście mogłabym dyskutować z autorem, ponieważ czasem miałam odmienne zdanie, ale nie uważam, że to wada tej książki. Dzięki niej miałam kilka ciekawych refleksji, które bez wątpienia bardzo długo będą siedzieć w mojej głowie, ale też pozwolą mi na doskonalenie swoich umiejętności w kontaktach międzyludzkich. Chociaż całość krąży wokół miłości, to uważam, że jej treść, a raczej niektóre wątki, pozwolą także w rozwijaniu zwykłych znajomości.

Książka ta jest podzielona na dziesięć części, co bez wątpienia ułatwia lekturę. Nie każdy zainteresowany jest wszystkimi rozdziałam (chociaż zachęcam do ich poznania, bo naprawdę warto!), można je swobodnie sobie wybierać albo wracać do tych najciekawszych lub najtrudniejszych.

Dużą zaletą jest bez wątpienia przytaczanie innych źródeł oraz wielu przykładów, które dobrze obrazowały dany problem. Autor swoją widzę uzupełniał za pomocą publikacji innych specjalistów, a dla mnie takie książki są znacznie bardziej wartościowe niż często nieudane popisy wiedzy pojedynczego twórcy poradników. Nie chcę tu nikogo obrażać ani wymieniać konkretnych nazwisk, ale bazując na własnym doświadczeniu wiem, że nie można być genialnym w każdym aspekcie nawet swojej własnej dziedziny naukowej. Nauki często się zazębiają i wyjaśnienie jednego wątku staje się możliwe tylko, gdy korzysta się z ogólnego dorobku wielu specjalistów, którzy bardzo często przez wiele lat zgłębiali temat. Z tego powodu zawsze w swoich recenzjach poradników wspominam właśnie o bibliografii. Dzięki temu chcę Wam pokazać, że jest to naprawdę ważny element tego typu pozycji.

Książka ta będzie na pewno idealna dla osób, które czują, że mogą tonąć w stereotypach i przez to w różnym stopniu psuć swoje relacje. Znajdziecie w niej wiele ciekawych informacji, przystępnie wyjaśnionych i opisanych z różnych punktów widzenia. Moim zdaniem autor chciał również, aby czytelnik dostrzegł rzeczy oczywiste, o których zapomina się pod wpływem emocji czy innych osób.

Osobiście uważam, że nie jest to łatwa lektura, zwłaszcza w sytuacji, gdy komuś przyjdzie się mierzyć z własnymi demonami lub emocjami. Sama czytałam ją dość powoli, bo jednak wymagała ode mnie trochę skupienia, a nie zawsze mogłam się jej w pełni poświęcić. Cieszę się, że ją poznałam, na pewno otworzyła mi oczy na wiele spraw, a także poznałam kilka mechanizmów związanych z psychiką ludzką, co dla mnie jest naprawdę ciekawą, a także wartościową wiedzą.


Za możliwość przeczytania dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca


Patrycja


3 komentarze:

  1. Jako psycholog, chętnie sięgnę po tę publikację.

    OdpowiedzUsuń
  2. Od czasu do czasu lubię poczytać takie niełatwe książki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Polecę tę książkę koleżance, która lubi podobną tematykę. To coś dla niej...

    OdpowiedzUsuń