piątek, 3 lipca 2020

[239] ‘’Zibi”. Biografia Zbigniewa Bońka – Roman Kołtoń




Wszystko mogę o sobie powiedzieć, ale nie to, że jestem fanką piłki nożnej. Oczywiście nie jestem kompletną ignorantką i staram się śledzić poczynania chociażby reprezentacji Polski oraz najlepszych piłkarzy narodowości polskiej reprezentujących nas poza granicami państwa. Robie to raczej z poczucia patriotyzmu, ale fakty są takie, że po prostu uwielbiam biografie i jeśli dzięki nim dowiem się czegoś nowego o przeszłości sportowej Polaków, to bardzo dobrze, docenię taką wiedzę. Dlatego właśnie postanowiłam sięgnąć po biografię Zbigniewa Bońka, którego chyba znają wszyscy Polacy, którzy zdają sobie sprawę z istnienia PZPN oraz narodowej drużyny.


Pierwsze, co rzuca się w oczy, to z pewnością gabaryty tej książki. Ma ona format lekko większy niż ten standardowy, ale jest również okropnie ciężka! Wpływ na to z pewnością ma pokaźna liczba stron, czyli aż siedemset, ale też wykorzystany papier, który jest lekko śliski, dzięki czemu fotografie wyglądają bardzo korzystnie, nawet jeśli są czarno-białe.

Takim moim pierwszym odczuciem po przeczytaniu było to, że biografia ta jest naprawdę pełna i wskazuje już na to sama jej konstrukcja. Autor zaczyna od przybliżenia nam informacji z dzieciństwa Bońka, a później powoli posuwa się do przodu i zawiera kolejne informacje, które są istotne i wpłynęły na dalsze losy bohatera tej biografii. Ta chronologiczność bez wątpienia jest wielką zaletą, dodatkowo rozdziały przeważnie opisują jakieś konkretne lata, co również jest wskazane, więc łatwiej można sobie to wszystko wyobrazić i poukładać w głowie. Mi taka orientacja w datach na pewno mocno pomogła, bo jednak nie należę do pokolenia, które mogło na własne oczy śledzić poczynania Bońka oraz jego kolegów z drużyn.

Dużą zaletą jest to, że autor w treść wplata fragmenty rozmów z innymi osobami, które w jakiś sposób miały związek z opisywanymi wątkami. To pozwala poznać opinię innych na temat Bońka oraz jego zachowania i dzięki temu czytelnik ma poczucie, że autor jest szczery, niczego nie ukrywa, a chce po prostu pokazać różne punkty widzenia. Oczywiście nie są to cytaty wypowiedzi tylko piłkarzy, ale pojawiają się także rozmowy z nauczycielami, oraz innymi osobami.


W środku pojawia się naprawdę wiele zdjęć z archiwów prywatnych różnych osób. Podoba mi się to, że zostały umiejętnie wplecione w treść, pojawiają się dość często, więc stanowią dobry przerywnik od lektury i pozwalają wyobrazić sobie konkretne sytuacje. Oczywiście wszystkie fotografie zostały odpisane, więc wiadomo, kto na nich jest i co przedstawiają. To bez wątpienia jest ogromną zaletą i podoba mi się, że mogłam przyjrzeć się naprawdę wyjątkowym zdjęciom z odległych lat.

Tekst jest podzielony na wiele krótkich partii, dzięki czemu ilość nie przeraża, a rozdziały nie ciągną się po sto stron. Książka ta z pewnością okaże się perełką dla osoby, która jest fanem piłki nożnej i wie o niej więcej niż ja. Osobiście musiałam tej pozycji poświęcić sporo czasu, bo jej czytanie nie było takie proste, jak to sobie wyobrażałam. Treść zawiera naprawdę wiele dat, nazwisk, ale też opisów meczów, które miały miejsce dawno, dawno temu. Nie jestem specjalistką i po prostu często gubiłam się w tym wszystkim, ale oczywiście to nie dyskwalifikuje tej książki, bo zawiera ona również sporo innych treści, które okazały się znacznie łatwiejsze w odbiorze dla takiego laika jak ja. Ta szczegółowość dla niektórych może być wadą, a dla innych zaletą. Każdy sam powinien odpowiedzieć sobie na pytanie, czy ta biografia jest odpowiednią lekturą dla niego.

Dzięki tej szczegółowości książka ta jest bardzo dokładna i można dowiedzieć się z niej sporo ciekawych rzeczy. Odniosłam wrażenie, że autor głównie skupia się na wydarzeniach wpływających na karierę Bońka, ale wcale mu się nie dziwię, bo to raczej był motyw najważniejszy w tej biografii. Książka ta z pewnością pozwoli lepiej poznać historię Zbigniewa Bońka, bo jest po prostu kompletna, wszystko zostało zebrane w jednym miejscu i doskonale streszczone.

,,Zibi”, to z pewnością biografia idealna dla fanów piłki nożnej, bo dowiedzą się z niej sporo o Zbigniewie Bońku, który jest legendą. Dodatkowo książka została wzbogacona o liczne fotografie z różnych lat, co jest kolejną zaletą, ponieważ wiele z nich na pewno nie pojawiało się w innych publikacjach. Musiałam poświęcić tej biografii sporo czasu, ale kompletnie nie żałuję! Oczywiście wolę pozycje mające mniej szczegółów (a raczej mniej opisów meczy), ale to już kwestia gustu i indywidualnych preferencji!




Za możliwość przeczytania dziękuję Wydawnictwu Zysk i S-ka


Patrycja

8 komentarzy:

  1. To pozycja bardziej dla mojego narzeczonego, niż dla mnie. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Dla fanów piłki nożneji to tej z dobrych czasów, to na pewno świetna propozycja.

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja jeśli chodzi o piłkę nożną to jestem całkowitą ignorantką. :D Nawet Euro 2012 w nas w kraju mnie nie ruszało... :D Także książka też nie dla mnie. Ale na pewno znajdzie swoje rzesze odbiorców.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, zgadzam się z tym, że odbiorcami tej książki jest specyficzna grupa! :D

      Usuń
  4. Biografie lubię, ale akurat nie pilkarzy

    OdpowiedzUsuń