wtorek, 11 lipca 2023

[716] ,,Ostatni” – Zuzanna Bukłaha, Kacper Sulowski



Jeśli ktoś mnie zna, to wie, że jestem fanką książek o seryjnych mordercach, zarówno reportaży, jak i powieści. Oczywiście znacznie chętniej sięgam po te, które opisują wydarzenia rzeczywiste, jednak nie wybrzydzam i karmię swoją dziwną pasję wszystkim, co jest dostępne. Można odnieść wrażenie, że moje zainteresowania są dość niepokojące, ale założę się, że nie tylko ja uwielbiam taką tematykę! Intryguje mnie psychika seryjnych morderców, a także ich pokrętny sposób rozumowania, a autorzy często do tego nawiązują w swoich książkach.

Autorzy książki zebrali materiały, które dotyczyły serii morderstw homoseksualistów w latach 1988-1993. Do dziś sprawca nie został ukarany, chociaż wszystkie dowody wskazują na Romana Pawluka, który obecnie zamieszkuje Katowice. Sprawą zajmowało się również Archiwum X, reporterzy rozmawiali z osobami prowadzącymi śledztwo, co szczegółowo opisali w książce. Mieli również okazję spotkać się z głównym podejrzanym o okrutne zbrodnie sprzed lat.

Muszę przyznać, że uwielbiam książki, które piszą dziennikarze i reporterzy. Ich śledztwa są na wysokim poziomie, a analityczny umysł pozwala z dostępnych danych wyciągnąć najważniejsze szczegóły. Zuzanna Bukłaha i Kacper Sulowski wykonali kawał dobrej roboty i to bez wątpienia książka warta uwagi oraz polecenia.

Autorzy skupili się na analizie wszystkich dostępnych materiałów gromadzonych przez wiele lat prowadzonych śledztw. Dotarli do naprawdę ciekawych rzeczy, o których szczegółowo napisali i ja już po pierwszych stronach wiedziałam, że będzie to genialna lektura. Nie myliłam się, bo przeczytałam ją w jeden dzień!

Całość napisana jest w przystępnej i na pewno interesującej formie, ponieważ czytając ma się wrażenie, że jest to powieść z krwi i kości. Autorzy postawili na taki specyficzny styl i uważam, że dzięki temu ich książka przyciągnie więcej uwagi niż klasyczny reportaż z tekstem zapisanym jednym długim ciągiem.

Podział na rozdziały również przypadł mi do gustu, bo dzięki temu całość jest uporządkowana i jednak jest to cechą, która przypomina, że nie czytamy zwykłej fabuły, a genialny reportaż będący wynikiem wielomiesięcznej pracy. Konkretne rozdziały poświęcone są konkretnym osobom, które zostały zamordowane. Autorzy skupiają się na opisaniu okoliczności śmierci, a także pokazują, jak wyglądało śledztwo. Warto wspomnieć, że były one prowadzone w dość trudnych czasach. Niektóre jeszcze w okresie komunizmu, inne w momencie przemiany milicji w policję, co wiązało się z brakami kadrowymi i ogólnym wzrostem przestępczości w Polsce. To w tej książce zostało dość mocno podkreślone, uważam to za ogromną zaletę, ponieważ to moim zdaniem był istotny fakt, który sprawił, że sprawca pozostał bezkarny.

Oczywiście osobne fragmenty zostały poświęcone stosunkowo współczesnemu spojrzeniu na tę sprawę. Śledczy z Archiwum X próbowali ją rozwiązać i na nowo rozpatrywali wszystkie dowody, ale sprawca nadal jest na wolności. Autorzy rozmawiali z osobami odpowiedzialnymi za to śledztwo i oczywiście wszystko opisali w książce, więc nie będę za bardzo rozwijać tego wątku w recenzji. Piszę o tym jednak, aby wykazać, że naprawdę dokładnie podeszli do swojego zadania i przedstawili temat od początku do samego końca.

,,Ostatni” to książka podsumowująca bardzo dogłębną i intensywną pracę dwójki reporterów. Autorzy poruszyli temat jedynego nieskazanego do tej pory seryjnego mordercy w Polsce. Mogłam poznać zarys całej sprawy, poznać również wszystkie ofiary i okoliczności ich śmierci. Niektóre momenty naprawdę mnie zszokowały i dały do myślenia, a ostatecznie uważam, że książka ta jest warta uwagi. Dzięki swojej przystępnej formie każdy powinien przeczytać ją z zaciekawieniem i zapewniam, że nie jest ona zanudzająca, a wręcz przeciwnie!


Za możliwość przeczytania dziękuję Wydawnictwu Agora


Patrycja 


2 komentarze:

  1. Ależ to musiała być wciągająca lektura. Muszę koniecznie do niej zajrzeć.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie czytam takich książek, ale kiedyś będę musiała spróbować, bo może to tematyka dla mnie.

    OdpowiedzUsuń