środa, 30 sierpnia 2023

[739] [PRZEDPREMIEROWO] ,,Cypek” – Mika Modrzyńska



Po przeczytaniu opisu i fragmentu tej powieści nie miałam wątpliwości, że objęcie jej patronatem będzie doskonałym pomysłem. Od razu poczułam, że jest to magiczna, ale też wartościowa, co według mnie jest ważne w przypadku każdej młodzieżówki. Sama lubię od czasu do czasu przeczytać coś z tego gatunku, bo autorzy bardzo często tworzą naprawdę genialne i wzruszające historie. Nawet jeśli bohaterami są młodzi ludzie, to uważam, ze ich przygody mogą być inspirujące nawet dla osób dorosłych.

Lidia ma dwadzieścia dwa lata, ale nie potrafi cieszyć się młodością, ponieważ w ostatnim roku spotkało ją wiele przykrych sytuacji. Najpierw umarła jej ukochana siostra, a później rozstała się chłopakiem, z którym była przez kilka lat. W rocznicę śmierci Lusi Lidka postanawia znaleźć odpowiedź na pytania, które dręczą ją od roku. Dziewczyna powraca pamięcią do wydarzeń z przeszłości, konfrontuje się z rodzicami, bratem, byłym chłopakiem, spotyka nowych ludzi i stara się przetrwać tą ciężką noc. Czy uda się jej pozbyć przeszywającego ją od roku smutku? Czy da sobie szansę na szczęście?

Autorka porusza wiele trudnych tematów, ale udało się jej stworzyć powieść, która nie jest dramatem od pierwszej do ostatniej strony. Potrafiła w przystępny sposób napisać wzruszającą powieść, która jednak kierowana jest do młodzieży i musi być dynamiczna, aby dało się w nią wciągnąć już od pierwszych chwil.

Główną bohaterką jest młoda dziewczyna, która kompletnie zagubiła się po śmierci swojej ukochanej siostry. To wydarzenie doprowadza ją do rozpaczy, a pierwsza rocznica jeszcze bardziej to spotęgowała. Akcja książki rozgrywa się w ciągu kilku godzin i mogłam śledzić los bohaterki, która na swój sposób postanowiła uczcić pamięć po siostrze. Mimo tego, że autorka właściwie opisuje jedną noc, to udało się jej zrobić to ciekawie, a dodatkową zaletą były retrospekcje, ponieważ uatrakcyjniły fabułę i dostarczały konkretnych informacji o przeszłości Lidki.

Książka ta jest oczywiście wzruszająca, pełna emocji, ale charakter głównej bohaterki sprawił, że całość ma również nutkę humoru. Lidka jest zrozpaczona, smutna i stara się odnaleźć odpowiedzi na bardzo trudne pytania. Z drugiej strony stara się sprawiać pozory twardej i skoncentrowanej na konkretnym celu. Podczas swoich wędrówek po mieście spotyka sporo osób, znajomych oraz nieznajomych, a w rozmowach z nimi posługuje się często sarkazmem. Niektóre jej wypowiedzi naprawdę doprowadziły mnie do wybuchów śmiechu!

Wracając do ciężkich tematów… Lidka mierzy się z żałobą, nie potrafi pogodzić się ze śmiercią siostry i ciągle analizuje ten trudny okres w jej życiu. Autorka świetnie podeszła do tego wątku, ukazała obraz młodej dziewczyny, która ma tysiąc myśli na minutę, która odgradza się od najbliższych i która szuka sensu istnienia. Bez wątpienia wiele osób mogłoby się utożsamić z Lidią, ja czytając czułam jej emocje, rozumiałam jej punkt widzenia i wiedziałam, że takie zagubienie nie jest czymś nienormalnym.

Uważam, że autorka stworzyła doskonałą książkę, z intrygującą i emocjonalną fabułą, która została dopracowana w każdym szczególe. Motyw żałoby został opracowany w odpowiedni sposób, nie został pokazany karykaturalnie i ze zbytnim wyolbrzymieniem, co jest dla mnie istotną kwestią, ponieważ nie przepadam za ubarwianiem już i tak tragicznych wydarzeń.

Jeśli szukacie naprawdę świetnej młodzieżówki, to zachęcam do sięgnięcia po ,,Cypka”. Autorka wykorzystała potencjał tej historii i bez wątpienia będę czekać na kolejne jej powieści! 

 

KSIĄŻKA POD PATRONATEM BIBLIOTEKI FENIKSA

 

Za możliwość przeczytania dziękuję Wydawnictwu Zysk i S-ka


Patrycja


2 komentarze:

  1. Brzmi ciekawie, będę miała na oku tę młodzieżówkę. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie do końca mnie przekonuje, więc raczej nie znajdę na nią czasu.

    OdpowiedzUsuń