wtorek, 10 stycznia 2023

[609] ,,Peaky blinders. Prawdziwa historia słynnych gangów Birminghamu” – Carl Chinn



Wydaje mi się, że szaleństwo na punkcie serialu ,,Peaky Blinders” już ucichło i muszę przyznać, że sama się bardzo wkręciłam w tę historię. Na początku nie wiedziałam, że jest to produkcja w jakimś stopniu oparta na faktach, to dopiero dotarło do mnie trochę później. Myślę, że w momencie, gdy zobaczyłam te książki i zapoznałam się z ich opisami. Oczywiście od razu musiałam po nie sięgnąć, ponieważ byłam bardzo, ale to bardzo ciekawa tego, jak bardzo produkcja netflixa jest zgodna z faktami.

Książka ta została napisana przez historyka, który od wielu lat zajmuje się badaniem peaky blinders, w ich szeregach był również jego pradziadek. Owoc jego pracy bez wątpienia jest rzetelnym źródłem informacji, a wystarczy prześledzić bibliografię, ponieważ jest ona obszerna, ale także różnorodna. Korzystał on z źródeł historycznych, ale też rozmawiał z potomkami członków gangu, co pozwoliło mu możliwie dobrze poznać środowisko, które opisał w swojej książce.

Informacje zawarte w książce są oczywiście wartościowe, zwłaszcza dla osób, które szczególnie chcą poznać historię peaky blinders i innych gangów. Mnie ta tematyka zainteresowała, ale też nie jestem jakąś wielką miłośniczką historii i myślałam, że książka ta nie będzie aż tak przeładowana datami i nazwiskami. Autor jednak bardzo szczegółowo opisuje wiele wydarzeń i sytuacji, co momentami było dla mnie dość męczące, bo nie przepadam za tak skonstruowanymi treściami.

Informacji w tej książce można znaleźć naprawdę wiele, ale nie starałam si ich porównywać z serialem. Na początku pojawiło się wyjaśnienie, że twórcy inspirowali się samymi gangami, ale bohaterowie są w głównej mierze fikcyjni, może jedynie przypominają pewne postacie z przeszłości. Mogę tylko napisać, że odniosłam wrażenie, iż te gangi to nie było nic niezwykłego. Zorganizowane grupy w przeszłości istniały prawie wszędzie, miały inny charakter i liczebność, ale jednak były i wprowadzały zamieszanie. Natomiast serial pokazuje wizję potężnych mężczyzn, którzy trzęsą całym miastem i wzbudzają strach, są charyzmatyczni, groźni i mają naprawdę rozwinięte interesy.

Dodatkową zaletą jest również to, że w środku książki pojawia się całkiem sporo starych fotografii przedstawiających peaky blinders. Wydaje mi się, że dotarcie do nich nie było łatwe, a przynajmniej większość z nich nie była od tak dostępna w internecie. Te wkładki chyba najbardziej mnie zainteresowały, ponieważ na początku książki doczytałam się o cechach charakterystycznych w wyglądzie osób należących do gangów i mogłam to zweryfikować, ale także porównać sobie z kreacją bohaterów serialu.

Nie powiem, że poznawałam tę książkę szybko i bez problemów. Raczej skupiałam się na czytaniu kilkunastu stron na raz i nie brnięciu w lekturę jeśli zaczynała mnie nudzić. Wolałam odłożyć książkę i wrócić do niej później lub na drugi dzień. Mimo wszystko, jestem zadowolona i cieszę się, że poznałam trochę faktów na temat gangów z Birminghamu, bo taka tematyka mnie interesuje. Oczywiście wolę jeśli w książkach jest trochę mniej czystej historii lub gdy jest ona ujęta w bardziej przystępny sposób, ale doceniam szczegółowość i imponujący dorobek badawczy autora! Jestem prawie pewna, że po kolejne części również sięgnę, ponieważ nie są to pozycje grube, a z chęcią poświęcę im kilka wieczorów, aby napisać dla Was kolejne recenzje!


Za możliwość przeczytania dziękuję Wydawnictwu Zysk i S-ka


Patrycja


1 komentarz: