środa, 20 września 2023

[743] ,,Człowiek w poszukiwaniu sensu. Wersja dla młodych czytelników” – Viktor E. Frankl

 


Książka ta zaciekawiła mnie już w momencie, gdy pierwszy raz ją ujrzałam. Przede wszystkim piękna jest jej okładka, całkiem wpisała się w mój gust, ale też tytuł ją wyróżnia. Uwielbiam lektury z nutką psychologicznych analiz, a ta bez wątpienia ma je w sobie. Mimo wszystko, wybierając tę książkę do recenzji kierowałam się nie tylko wizualnymi odczuciami, ponieważ jej tematyka jest zbyt poważna, aby ulegać tylko i wyłącznie swojej intuicji.

Autor tej książki jest twórcą metody terapeutycznej, jaką jest logoterapia, a także specjalistą od zdrowia psychicznego. W okresie wojny był więźniem kilku obozów koncentracyjnych, gdzie był zmuszony do walki o przetrwanie. ,,Człowiek w poszukiwaniu sensu” jest pozycją, w której opisuje pewne sytuacje z tego trudnego okresu, ale też interpretuje je w kontekście psychologii. To sprawia, że jego książka jest bez wątpienia wyjątkowym świadectwem osoby, która przetrwała piekło niemieckich obozów śmierci.

Początkowo nie do końca orientowałam się, co oznacza ,,wersja dla młodych czytelników”. Myślę, że warto o tym napisać, aby ten fragment tytułu nie zniechęcił dorosłych. Osobiście nie miałam okazji czytać pierwotnego i pełnego wydania tej pozycji, jednak ta jest po prostu krótsza, ponieważ nie zawiera kilku ,,dodatków”, czyli tekstów dotyczących typowo psychologii. Natomiast treść właściwa, czyli wspomnienia z obozu jest pełna i nie została w żaden sposób skrócona.

Książka ta je dla mnie wyjątkowa, ponieważ nie jest ona klasyczną relacją opisującą własne przeżycia z obozu koncentracyjnego. Autor przytacza wiele sytuacji, które go spotkały, ale są one bardzo różnorodne i stanowią początek jego swego rodzaju analizy. Jego znajomość ludzkiej psychiki umożliwiła mu na omówienie wydarzeń, które zamieścił przy okazji opisu każdego wydarzenia.

Dzięki tej pozycji miałam okazję poznać w jakimś stopniu psychikę więźniów oraz to, dlaczego postępowali tak, a nie inaczej. Autor wykorzystał swoją wiedzę oraz obserwacje, aby przybliżyć czytelnikowi rzeczy, o których po prostu nie ma pojęcia. Jeszcze kilka lat temu byłam bardzo zdziwiona sposobem postępowania osób, które były więzione w obozach lub łagrach, ale później powoli zaczynałam poznawać pewne zagadnienia, które pozwoliły mi to wszystko zrozumieć. W przypadku ,,Człowieka w poszukiwaniu sensu” miałam okazję zaznajomić się z wiedzą psychologa, ale też naocznego świadka i uczestnika tych traumatycznych wydarzeń. To właśnie czyni tę książkę wyjątkową i jedyną w swym rodzaju.

Całość jest naprawdę krótka, ponieważ ma sto pięćdziesiąt stron, co jest w pewnym sensie jej zaletą. Autor bez wątpienia stworzył ją z myślą o zwykłym czytelniku, który nie ma wykształcenia psychologicznego. Swoje analizy psychologiczne za każdym razem opiera na konkretnych sytuacjach, których był świadkiem lub/i uczestnikiem. Nie rozpisuje się on zbyt szeroko, ale wyjaśnia najważniejsze kwestie i nie stosuje trudnej terminologii. Dzięki temu całość jest interesująca, pouczająca, ale też w pewnym sensie wciągająca. Nie jest to pozycja z fabułą, ale mnie ciekawiły słowa autora, ponieważ mogłam się dowiedzieć z nich naprawdę wielu rzeczy, o których nie słyszałam w kontekście psychiki ludzkiej.

,,Człowiek w poszukiwaniu sensu. Wersja dla młodych czytelników” to książka, która idealnie wpasowała się w mój gust i spełniła oczekiwania, jakie miałam wobec niej. Autor w ciekawy sposób dokonał analizy zachowań więźniów w obozach koncentracyjnych, w których sam był przez wiele lat. Całość jest krótka, ale bez wątpienia warta przeczytania, ponieważ to nie jest kolejna powieść inspirowana wydarzeniami z przeszłości, ale prawdziwe wspomnienia osoby, która przeszła przez piekło.


Za możliwość przeczytania dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca


Patrycja


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz