wtorek, 11 kwietnia 2023

[640] "Zapomniana dziewczyna" - Karin Slaughter

 


Znacie książki Karin Slaughter? Ja trafiłam na jej twórczość przypadkiem, bowiem nigdy wcześniej nie słyszałam o tej autorce. Zaczęłam jednak szukać informacji i dowiedziałam się, że od ponad dwudziestu lat zachwyca swoją twórczością fanów powieści kryminalnych na całym świecie. Jej powieści zostały wydane w 120 krajach, osiągając nakład 35 mln egzemplarzy. Obok książki kogoś takiego nie mogłam przejść obojętnie, więc bez wahania sięgnęłam po „Zapomnianą dziewczynkę” tejże autorki.



Emily Vaughn szykowała się właśnie do najważniejszego wydarzenia w życiu każdego licealisty, czyli balu maturalnego. Dziewczyna skrywała jednak pewien sekret i przed upływem wieczora została zamordowana, a sprawa pozostała zagadką przez kolejne cztery dekady. Niektórzy wolą na ten temat milczeć, inni trzymają się określonej wersji wydarzeń, jednak już niedługo wszystko wywróci się do góry nogami, a stare tajemnice ujrzą w końcu światło dzienne. W Longbill Beach zjawia się Andrea Oliver, będąca ostatnią szansą na to, by rozwiązać zagadkę śmierci Emily.

Miałam duże oczekiwania co do tej książki i muszę przyznać, że rzeczywiście zostały spełnione. Powieść okazała się pasjonującą lekturą, która porwała mnie już od pierwszych stron i nie pozwoliła się od siebie oderwać. Wartka akcja, charyzmatyczna bohaterka i dobrze zaplanowana fabuła to przepis na doskonały kryminał, a Slaughter niewątpliwie z niego skorzystała i zaserwowała swoim czytelnikom nie lada rarytas. Muszę jednak przyznać, że książką ciężko jest się delektować, ponieważ w miarę upływu stron, stajemy się coraz bardziej zachłanni i w konsekwencji chcemy jak najszybciej dowiedzieć się, jak cała historia się zakończy. Dawno żadna powieść aż tak mnie nie wciągnęła.

Poznajemy tę opowieść z dwój perspektyw czasowych. Mimo że Emily nie żyje od czterdziestu lat, możemy poznać również jej wersję wydarzeń. Druga wizja należy do Andrei, która w teraźniejszości próbuje rozwikłać zagadkę dawnej zbrodni. Obie bohaterki są naprawdę intrygującymi postaciami i dobrze czytało mi się obie perspektywy. Mimo że kobiety są zupełnie różne, obie bardzo polubiłam. Ponadto autorka dobrze wszystko zaplanowała, więc nie odnosi się wrażenia, że wydarzenia się ze sobą mieszają. Uwielbiam takie zabiegi w  książkach.

Podobało mi się także tło społeczne tej powieści. Młoda dziewczyna w ciąży bez partnera zawsze budziła kontrowersje, jednak niegdyś potrafiła wywołać prawdziwy skandal. Oczywiście istniały sposoby, by po cichu „rozwiązać problem”, jednak co w przypadku, kiedy córka nie chciała słuchać rodziców i postanowiła urodzić oraz wychować swoje dziecko? Decyzja Emily była przekreśleniem marzeń jej rodziców, którzy chcieli, by poszła na studia i w przyszłości zajęła    jakieś ważne stanowisko. Dziewczyna postanowiła jednak walczyć o swoje, ale niestety morderca pokrzyżował jej plany.

„Zapomniana dziewczyna” to powieść wciągająca i wywołująca wiele emocji. Mimo że jest to kryminał, posiada także wiele wątków społecznych, co moim zdaniem dodaje tej powieści klimatu. Przez cały czas autorka trzyma swoich czytelników w niepewności i wodzi ich za nosy. Bardzo podobała mi się ta powieść i na pewno sięgnę w przyszłości po kolejne dzieła tej pisarki!

 

 

5 komentarzy:

  1. Brzmi całkiem-całkiem. Zapiszę sobie tytuł. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zaciekawiła mnie ta książka i chcę ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobrze, że książka wywołuje sporo emocji. Takie lubię.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam tę powieść i też dobrze ją oceniam:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja również nie kojarzę tej autorki. A książki zapowiada się ciekawie.

    OdpowiedzUsuń