środa, 17 stycznia 2024

[775] ,,Rozproszony umysł. Przyczyny i leczenie zespołu deficytu uwagi” – Gabor Mate

 


Z książkami Gabora Mate już miałam styczność i za każdym razem byłam zachwycona lekturą. Uważam że autor genialnie pisze, dzieli się swoją rozległą wiedzą na różne tematy, ale robi to w sposób bardzo przystępny. Dzięki temu za każdym razem czytam jego dzieła z wielką przyjemnością i satysfakcją, ponieważ poznaję tematy, które do tej pory były mi obce, a ja uwielbiam zdobywać nową wiedzę.

Tym razem miałam okazję przeczytać o zespole deficytu uwagi, w skrócie ADD. Muszę przyznać, że przed poznaniem tej książki miałam niewielkie pojęcie o tym zaburzeniu i zapewne jak spora część osób utożsamiałam je z ADHD, co jest błędem. Na szczęście autor właściwie na początku wyjaśnił różnice i wyraźnie rozdzielił te dwie przypadłości pokazując ich rzeczywiste oblicza. Dzięki temu mogłam czytając kolejne rozdziały jeszcze lepiej zrozumieć istotę ADD.

Autor odnosi się do dwóch kwestii – ADD u dzieci oraz ADD u dorosłych. Przedstawia on mechanizm tego zespołu, jakie są jego objawy, jak można pracować, aby poprawić swoją jakość życia oraz wyzbyć się pewnych ograniczeń, które wiążą się z ADD. Mogę pokusić się o stwierdzenie, że pozycja ta pokazuje naprawdę pełny obraz tego zespołu, chociaż zdaję sobie sprawę, iż na pewno istnieje cała masa opracowań naukowych na jego temat. Mimo wszystko ta książka ma służyć masowemu czytelnikowi i uważam, że doskonale spełnia swoją rolę, jaką jest zapoznanie z zespołem deficytu uwagi.

Sam Gabor Mate przyznaje, że ma ADD, mają go również jego synowie. Dzięki tej informacji zrozumiałam, że autor pisząc tę książkę mógł bazować na własnym doświadczeniu. Oczywiście najważniejsze są fakty naukowe, ponieważ także on dzięki nim mógł zrozumieć swoje zaburzenie i nauczyć się o nim wszystkiego, co istotne. Jednak taki opis własnej walki i nauki życia z ADD bez wątpienia jest najbardziej pouczający o obrazowy dla zwykłego czytelnika, który nie ma wykształcenia medycznego ani nie miał wcześniej pojęcia o czymś takim jak zespół deficytu uwagi.

W książce tej autor podkreśla, że ADD nie jest chorobą genetyczną, ale przekonuje, iż to zaburzenie, które można jeśli nie wyleczyć, to zaleczyć i nauczyć się z nim żyć. Dzięki szczegółowemu potraktowaniu tematu w środku znajduje się sporo teorii, ale też praktycznych rad, które bez wątpienia będą pomocne.

Do kogo kierowana jest ta książka? Do absolutnie każdego! Usatysfakcjonowani lekturą na pewno będą ci, którzy już mają jakąś wiedzę na temat ADD, ponieważ jeszcze lepiej poznają te zaburzenie. To też dobra pozycja dla rodziców, którzy podejrzewają, że ich dziecko ma zespół deficytu uwagi albo mają już taką diagnozę, a przecież lekarz raczej podczas wizyty aż tak mocno nie rozwinie tematu w rozmowie.

,,Rozproszony umysł. Przyczyny i leczenie zespołu deficytu uwagi” to książka, którą przeczytałam z uwagą i poświęciłam jej naprawdę sporo czasu, ponieważ jest dość obszerna i szczegółowa. Chciałam też zrozumieć, czym jest ADD, bo uważam, że ta wiedza może mi się przydać w życiu. Sama nie odczułam, że mogłabym opisywane objawy przypisać do samej siebie, ale nie wątpię, że jeśli ktoś mierzy się z ADD, to potwierdzi słowa autora.

 

Za możliwość przeczytania dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca


Patrycja


1 komentarz: