poniedziałek, 3 lipca 2023

[712] ‘’Zamknięty świat. Chciwość” – Anna Krystaszek

 


Kryminały bez wątpienia są gatunkiem, który kocham i mogę po niego sięgać dosłownie w każdej chwili. Oczywiście mam swoich ulubionych autorów i jeśli mam kryzys czytelniczy, to zawsze mogę na nich liczyć, bo wiem, że zapewnią mi dobrą rozrywkę, która przełamie moją niechęć do jakichkolwiek książek. Tym razem jednak postanowiłam dać szansę pisarce, której jeszcze nie znałam, ponieważ zaintrygował mnie opis jej powieści, ale też sama okładka.

,,Czyściciel” jest przestępcą, który morduje w różnych miejscach na terenie całej Polski. Wydaje mu się, że ma misję, ponieważ jego ofiarami są tylko i wyłącznie włamywacze. Ostatnie zabójstwo popełnił koło Częstochowy, gdzie dwójka młodych ludzi zaplanowała kradzież w domu zamożnej rodziny. Nikt jednak nie spodziewał się, że tego dnia będą w nim dzieci, w tym jedno z autyzmem. Monika i Mariusz nie mieli zamiaru nikogo skrzywdzić, ale podczas rabunku w domu zjawia się zamaskowany ,,Czyściciel”, który podcina gardło mężczyźnie. Kobiecie udaje się uciec, jest cennym świadkiem w sprawie, jednak to autystyczny chłopiec zapamiętał najwięcej szczegółów z napadu, ale czy te informacje pomogą złapać seryjnego mordercę?

Przywykłam do tego, że kryminały są przeważnie wielkimi księgami z masą wątków pobocznych. Lubię takie rozbudowane powieści, ale to nie znaczy, że krótsze są gorsze i że czegoś im brakuje. Ta książka jeszcze bardziej umocniła mnie w tym przekonaniu. Przeczytałam ją naprawdę szybko i lektura ta była prawdziwą przyjemnością.

Chociaż nie jest to najlepszy kryminał jaki przeczytałam w ostatnim czasie, to nie brakuje mu niczego. Autorka stworzyła genialna fabułę, całość jest logiczna, przemyślana i wciągająca. Od samego początku pojawia się dużo niepewności i budowane jest napięcie, które sprawiło, że nie chciało mi się odkładać tej książki. Samo wykreowanie seryjnego mordercy i jego historii również okazało się według mnie czymś naprawdę genialnym. Tacy bohaterowie są wymagający, mają skomplikowaną psychikę, pokrętne myśli i chorą logikę, a autorce udało się to wszystko wychwycić i zgrabnie ubrać w słowa.

Dopiero w trakcie czytania uświadomiłam sobie, że książka ta musiała mieć jakieś poprzednie części, bo kilka wątków na to wskazywało. Nie do końca wszystkie zrozumiałam, ale część z nich została w jakiś sposób przypomniana, więc ogólny sens do mnie trafił. To mnie zachęciło do poznania poprzednich tomów, ale też piszę o tym, aby uświadomić was, że niekoniecznie musicie czytać całej serii z zachowaniem chronologii. Zakładam, że każda książka to inna historia, a łączy je kilku tylko bohaterów.

Dodatkową zaletą była narracja z różnych punktów widzenia, ponieważ wprowadzała ona sporo zamieszania. Mogłam lepiej poznać bohaterów książki, ale też ich myśli i emocje, co bez wątpienia sprawiło, że jeszcze bardziej się wciągnęłam.

Samo zakończenie tej książki okazało się niezwykle intrygujące i spełniło moje oczekiwania. Mam nadzieję, że wkrótce będzie kolejna część, bo chętnie ją przeczytam i przekonam się, jak autorka rozwinie dalsze losy głównych bohaterów.

,,Zamknięty świat. Chciwość” to powieść, która wpisała się w moje gusta i mogę ją polecić z czystym sercem. Już wyżej wspomniałam, że nie jest to na pewno najlepszy kryminał jaki znalazł się w moich rękach w ostatnim czasie, ale nie mogę go ocenić negatywnie. Naprawdę się wciągnęłam w zawartą w nim historię i chociaż czytanie zajęło mi niewiele czasu, to bawiłam się świetnie!

 

Za możliwość przeczytania dziękuję Wydawnictwu Muza


Patrycja


2 komentarze: