środa, 18 września 2024

[802] ,,Niemiecka żona” – Debbie Rix



Przeważnie do powieści o tematyce wojennej podchodzę ze sporą rezerwą, ponieważ z doświadczenia wiem, że autorzy nie zawsze przejmują się dokładnym zapoznaniem się z faktami historycznymi. Tym razem jednak postanowiłam dać szansę ,,Niemieckiej żonie”, ponieważ zaintrygował mnie jej opis, ale też sama autorka jest dziennikarką, a zawód ten powinien obligować do dokładności i skrupulatności.

Książka opowiada o młodym niemieckim małżeństwie, które było szczęśliwe póki Hans nie zaczął pracować w obozie pracy w Dachau, gdzie miał nadzieję rozwijać się jako naukowiec. W rzeczywistości musiał podporządkować się wymaganiom Himmlera i robić rzeczy, które całkiem wpłynęły na jego zachowanie, czego nie potrafiła zaakceptować jego żona.

Powieść ta wciągnęła mnie właściwie od pierwszych stron, które tak naprawę opowiadały o tym, jak Anna i Hans się poznali. Historia jest bardzo romantyczna, młoda była para szczęśliwa, ale wszystko zmieniło się w momencie wstąpienia mężczyzny do partii. Uważam, że w fabule dość dobrze zostało pokazane to, jak wyglądała sytuacja w Niemczech, zwłaszcza z poziomu obywatela, który musiał podporządkować się określonym przez nazistów zasadom. Ten aspekt bez wątpienia mnie zachwycił i sprawił, że miałam szczerą ochotę na kontynuowanie lektury.

W pewnym momencie historia zaczęła nabierać takiego tempa, że jednocześnie chciałam ją skończyć i nie chciałam tego robić. Autorka wprowadziła wiele wątków, które skomplikowały fabułę, ale w pozytywny sposób, ponieważ zaczęły się dziać rzeczy niespodziewane, co uważam za zaletę.

Myślę, że fani takiej tematyki na pewno powinni sięgnąć po tę powieść i poznać niesamowitą, ale też trochę przygnębiającą historię Anny oraz Hansa. Jest ona wyjątkowa, bo tło historyczne idealnie współgra z wątkiem romantycznym i ma autentyczny wpływ na relację małżeństwa. Nie jest to książka oparta na faktach, jednak jestem pewna, że ideologia nazistowska doprowadziła w Niemczech do rozbicia nie jednej rodziny.


Za możliwość przeczytania dziękuję Wydawnictwu Świat Książki


Patrycja 

1 komentarz: